Den första provserien av 325iC tillverkades 1985 enligt Walton (2001) på fabriken i Dingolfing efter tre års utvecklingsarbete. Bilen visades upp samma år på Frankfurts bilsalong och under hösten stiger orderstocken till 5000 bilar. Vid denna tidpunkt hade BMW fem fabriker belägna i
-
München - tillverkning av 3-serien samt motorer med 6 cylindrar
-
Dingolfing - tillverkning av 5, 6 och 7-serien
-
Landshut - tillverkning av instrumentpaneler, stötfångare och andra plastdetaljer
-
Steyr - tillverkning av 4-cylindriga motorer samt dieselmotorer
-
Berlin - tillverkning av motorcyklar
BMW:s tillverkningskapacitet i München var fullt utnyttjad men en ny fabrik höll på att byggas i Regensburg som skulle ta över stora delar av tillverkningen av 3-serien men den är under våren 1986 inte färdigställd för produktion. Lösningen blir att till en början hyra en fabrik 20 km norr om München där Cabrio karosserna svetsas samman för hand. Från denna fabrik går sedan karosserna för lackering och slutmontering tillsammans med övriga 3-serie bilar. Med denna lösning startar serietillverkningen av 325iC med ca 50 bilar om dagen under våren 1986.
Först i november 1986 står Regensburgfabriken på 140 ha klar med över 1000 underleverantörer som levererade de flesta av de 20 000 komponenter som en bil bestod av vid denna tid. En stor del av tillverkningen av 318i-325i börjar nu flyttas över från München (tillverkningen 4-dörrars sedan behölls i München) till Regensburg. Ett nytt system av arbetstider vid Regensburg gör att varje bilbyggare bara arbetar fyra dagar i veckan samtidigt som fabriken är igång sex dagar i veckan istället för som tidigare fem dagar i veckan. Det tar i genomsnitt ca 30 timmar att bygga en bil. Under hösten 1986 når produktionen 65 cabrio bilar om dagen men redan under våren är tillverkningen uppe i 100 cabrio bilar om dagen. Från och med 1987 tillverkas i genomsnitt drygt 20 000 cabrioleter per år vilket var ungefär 8 % av den årliga e30 produktionen på 250 000 bilar. Under 1988 började M3C att byggas för hand av BMW Motorsport i Garching fabriken i München.
Motortillverkning
Motorerna tillverkades i München (6-cylindriga motorer) och i Steyr i Österrike (4-cylindriga motorer) på produktionsliner som var separata för varje modellserie. Det obearbetade råmaterialet till motorblock, vevaxel, kamaxel och andra komponenter av järn eller stål levererades av underleverantörer för att sedan bearbetas i fräsar, svarvar och borrar på BMW:s motorfabriker. Topplock och andra aluminiumdetaljer tillverkades i BMW:s egna gjuterier. Topplocken bearbetades och sattes samman på en produktionsline innan dom monterades på blocken medan externa komponenter som oljepump, vattenpump och termostathus etc. monterades i efterhand på varje motor vid en arbetsstation. Efter monteringen genomgick varje motor ett funktionstest som var kopplat till en finjusteringsprocess före motorn gick till mellanlager. Före motorerna monterades i bilen monterades den växellåda som beställts av kunden på motorn. Till sist monterades hela paketet bestående av motor och växellåda genom att det lyftes in underifrån på bilen.
Källa: BMW AG Munich Factory, BMW in Munich M-1991, Booklet 8.02 (Jan 1991)
Tillbaka