|
Innehåll
Karosseri
Mått och Prestanda
Motor och Kraftöverföring
Chassi
Fälgar och Däck
Karosseri
Karossens stomme hos Cabrio är i grunden annorlunda jämfört med stommen hos sedanmodellen. För det första har Cabrio ökad plåttjocklek i bl.a. hjulhus, torped, kardantunnel och botten under baksätet. För det andra är dessa delar förbundna på ett annorlunda sätt med, i korthet,
-
förstärkta längsgående balkar med högre trösklar
-
förstärkta B-stolpar
-
extra stag mellan B-stolpar och bakre fjäderinfästningar
-
sufflettlåda bakom baksätet som är integrerad i karossen
-
styvare längsgående balkar mellan B-stolpar och de bakre hjulhusen
-
ökad plåttjocklek (2 mm istället för sedanmodellens 0,75 mm) i ramen som innefattar vindrutan
-
förstärkta balkar under framsäten
-
förstärkta balkar mellan A-stolpar och motorbalkar
-
extra stöd mellan A-stolpar och främre fjäderbeninfästningar
-
balkar för instrumentbrädan förstärkta (samma som sedanmodell med airbag)
-
dörrar förstärkta liksom på USA versionen
Den integrerade sufflettlådan och de extra förstärkningarna leder i praktiken till högre trösklar (ca 60 mm), smalare golvutrymmen fram och bak, smalare baksäte, mindre bagageutrymme samt att Cabrio väger 110 kg - 160 kg mer än motsvarande sedanmodell och har en vridstyvhet som är ca 80 % av sedanmodellens.
Vikt karosstomme
Vikt karosstomme* |
318i - 325i |
M3 |
Cabrio |
285 kg |
282 kg |
2-dörrars** sedan |
198 kg |
227 kg |
Differens |
87 kg |
55 kg |
*karosstomme = kaross utan motorhuv, baklucka, dörrar, framskärmar
**utan taklucka
Mått och Prestanda
Mått 318iC-325iC
M3C har samma innermått som ovan men inte samma yttermått enligt nedan
Yttermått
Modell |
318iC-325iC |
M3C |
Längd |
4325 mm |
4345 mm |
Bredd |
1645 mm |
1680 mm |
Höjd |
1370 mm |
1370 mm |
Axelavstånd |
2570 mm |
2665 mm* |
Spårvidd fram |
1407 mm |
1412 mm |
Spårvidd bak |
1415 mm |
1424 mm |
*Det större axelavståendet i M3C förklaras av större castervinklar i framvagnen.
Vikt (med standardutrustning)
Modell |
318iC |
320iC |
325iC |
M3C |
Tjänstevikt / Manuell |
1220 kg |
1280 kg |
1310 kg |
1360 kg |
Tjänstevikt/ Automat |
1240 kg |
1300 kg |
1330 kg |
nej |
Tyngre än sedan |
130 kg |
120 kg |
110 kg |
160 kg |
Totalvikt / Manuell |
1620 kg |
1620 kg |
1710 kg |
1720 kg |
Totalvikt /Automat |
1640 kg |
1700 kg |
1730 kg |
nej |
Bagage och lastförmåga
Modell |
318iC |
320iC |
325iC |
M3C |
Släp obromsad |
500 kg |
500 kg |
500 kg |
nej |
Släp bromsad |
1200 kg |
1200 kg |
1200 kg |
nej |
Kultryck max |
50 kg |
50 kg |
50 kg |
nej |
Max tillåten last |
400 kg |
400 kg |
400 kg |
360 kg |
Hardtop räcke max last |
50 kg |
50 kg |
50 kg |
50 kg |
Bagageräcke max last |
30 kg |
30 kg |
30 kg |
30 kg |
Bagageutrymme (VDA norm)
Modell |
318iC |
320iC |
325iC |
M3C |
Med manuell sufflett |
312 lit |
312 lit |
312 lit |
nej |
Med elektrisk sufflett |
303 lit |
303 lit |
303 lit |
303 lit |
Luftmotstånd (med uppfälld sufflett)
Modell* |
318iC |
320iC |
325iC |
M3C |
Cw före face lift |
0,38 |
0,38 |
0,38 |
0,36 |
Cw efter face lift |
0,37 |
0,37 |
0,37/0,355** |
nej |
*Som jämförelse: sedanmodellerna 318i - 325i har 0,36 efter face lift och M3 har 0,33.
**325iC M Technic Aerodynamikpaket ca 4 % lägre Cw-värde
Ljudnivå i kupén (med uppfälld sufflett)
Stillastående |
45 dB(A) |
50 km/h |
59 dB(A) |
100 km/h |
73 dB(A) |
130 km/h |
81 db(A) |
160 km/h |
84 dB(A) |
Auto Motor Sport, Test & Technik 7/1991, testmätning på 318iC-91 face lift
Prestanda
Modell |
318iC |
320iC |
325iC |
M3C |
Toppfart/manuell km/h |
187 |
195 |
216 |
228 |
Toppfart/automat km/h |
185 |
194 |
210 |
nej |
0-100 km/h / manuell |
12,0 s |
11,5 s |
8,7 s |
7,5 s |
0-100 km/h / automat |
13,1 s |
13,3 s |
10,5 s |
nej |
0- 1000 m / manuell |
33,3 s |
32,5 s |
29,5 s |
28,1s |
0- 1000 m / automat |
34,5 s |
34,4 s |
31,5 s |
nej |
Hastighetsmätarens avvikelse
Visad hastighet |
Verklig hastighet |
50 km/h |
43 km/h |
80 km/h |
77 km/h |
100 km/h |
96 km/h |
130 km/h |
126 km/h |
160 km/h |
154 km/h |
180 km/h |
175 km/h |
Trippmätarens avvikelse - 1 %
Auto Motor Sport, Test & Technik 8/1986, testmätning på 325iC med standard däcksdimension 195/65 x 14.
Bränsleförbrukning
Modell |
318iC |
320iC |
325iC |
M3C |
90 km/h/manuell |
0,70 |
0,77 |
0,72 |
0,66 |
90 km/h/automat |
0,71 |
0,78 |
0,73 |
nej |
120 km/h manuell |
0,88 |
0,97 |
0,89 |
0,80 |
120 km/h/automat |
0,89 |
0,98 |
0,91 |
nej |
Stadskörning/manuell |
1,07 |
1,33 |
1,29 |
1,25 |
Stadskörning/automat |
1,10 |
1,36 |
1,32 |
nej |
DIN 70 030/1 ECE
I 90 km/h drar bilen ca 0,1 liter/mil mer med öppen sufflett än med stängd sufflett pga det större luftmotståndet.
Bränsletankvolym
Modell |
318iC |
320iC |
325iC |
M3C |
Tankvolym lit -09/87 |
nej |
55 |
55 |
nej |
Tankvolym lit 09/87- |
62 |
62 |
62 |
55 |
Källor: I de fall inget annat anges kommer samtliga data ovan från instruktionsbok, BMW Cabrio broschyrer 1/87 - 1/93 eller ETK.
Motor och Kraftöverföring
Motor och växellåda på Cabrio är samma som på motsvarande sedanmodell, men utväxlingen på slutväxeln skiljer i regel mellan Cabrio och sedan.
M40 motor i 318iC
M20 motor i 320iC och 325iC
Motor
Modell |
318iC |
320iC |
325iC |
M3C |
Motorbeteckning |
M40 |
M20B20 |
M20B25 |
S14 |
Cyl. Volym |
1796 |
1990 |
2494 |
2302 |
Antal cyl |
4 |
6 |
6 |
4 |
Effekt kw/hk |
83/113 |
95/129 |
125/170 |
143/195 |
vid |
5500 |
6000 |
5800 |
6750 |
vridmoment Nm |
162 |
164 |
222 |
230 |
vid |
4250 |
4300 |
4300 |
4750 |
Kompressionsförhållande |
8,8 |
8,8 |
8,8 |
10,5 |
Slaglängd/cyl.diam. |
81/84 |
66/80 |
75/84 |
84/93,4 |
Effekt- och Vridmomentskurvor 318iC-325iC
318iC (M40) 320iC 325iC
Växellåda Manuell
Modell |
318iC |
320iC |
325iC |
M3C |
Växellåda |
Getrag 240 |
Getrag 240 el ZF S5 -16 |
Getrag 260/Getrag 260 sport |
Getrag 265 |
1:an |
3,72 |
3,72 |
3,83/3,35* |
3,72 |
2:an |
2,02 |
2,02 |
2,20/2,03* |
2,40 |
3:an |
1,32 |
1,32 |
1,40/1,36* |
1,77 |
4:an |
1,00 |
1,00 |
1,00/1,00* |
1,77 |
5:an |
0,81 |
0,81 |
0,81/0,81* |
1,00 |
Back |
3,45 |
3,45 |
3,46/3,02* |
4,23 |
*325iC med sportväxellåda Getrag 260 sport
Växellåda Automat
Modell |
318iC-325iC |
Växellåda |
ZF 4HP22 eller ZF 4HP22 EH |
1:an |
2,48 |
2:an |
1,48 |
3:an |
1,00 |
4:an |
0,73 |
Back |
2,09 |
Slutväxel
Observera att 318iC-320iC har annorlunda utväxling än motsvarande sedanmodell
Modell* |
318iC |
320iC |
325iC |
M3C |
Manuell |
4,27 |
4,27 |
3,73/3,91** |
3,25 |
Automat utan EH |
4,45 |
4,45 |
3,73 |
nej |
Automat med EH |
nej |
4,45 |
3,73 |
nej |
*Endast modeller med katalysator
**325iC med sportväxellåda Getrag 260 sport
EH = Elektrohydraulisk styrning
Källor: Instruktionsbok, BMW Cabrio broschyrer 1/87 - 1/93, TIS eller ETK
Chassi
Cabrio är mer än 100 kg tyngre än sin motsvarande sedanmodell och har en kaross som har ungefär 80 % av sedanmodellens vridstyvhet. För att inte accentuera rörelserna i karossen har Cabrio mjukare fjädrar än motsvarande sedanmodell men samtidigt hårdare stötdämpare. I ETK kan man t.ex. se att en 325iC med M Technic sportchassi har samma framfjädrar som en standard 316! Då 325iC är nästan 250 kg tyngre än 316 blir den tydligen låg som en vanlig 325i M Technic men antagligen också mjukare med 316 fjädrarna. Å andra sidan har 325iC M Technic både hårdare stötdämpare och kraftigare krängningshämmare (21 mm) än en 2 dörrars 325i M Technic (20 mm).
Skillnader i korthet mellan chassi och bromsar på cabrio och sedanmodeller
- Alla cabrio har skivbromsar fram och bak oavsett bilen har ABS eller inte.
- Alla cabrio har krängningshämmare fram och bak (se specifikation nedan)
- Alla cabrio har särskilda gas stötdämpare (se specifikation nedan)
- Alla cabrio 318iC-325iC har 51 mm fjäderben fram
- Alla 318iC-320iC, M3C har servostyrning som standard
- Alla 325iC har servostyrning som standard from 09/87
318iC - 325iC
-
Fjäderben fram med diameter 51 mm
-
Stötdämpare fram gas 31 32 1 133 560
-
Stötdämpare bak gas 33 52 1 132 123
Ovan gäller även 318iC - 325iC med M Technic sportchassi
318iC
Ovan gäller även 318iC med M Technic sportchassi
320iC - 325iC
Ovan gäller även 320iC - 325iC med M Technic sportchassi.
M3C
Krängningshämmare fram 19 mm
Krängningshämmare bak 14,5 mm
Främre Hjulupphängning
Främre hjulupphängning
Modell |
318iC |
318iCA |
320iC |
320iCA |
325iC |
325iCA |
M3C |
|
|
|
|
|
|
|
|
Standard Framvagn |
|
|
|
|
|
|
|
Stötdämpare |
SF |
SF |
SF |
SF |
SF |
SF |
|
Fjäder -09/87 |
F1 |
F2 |
F5 |
F6 |
F6 |
F7 |
|
Fjäder 09/87- 09/89 |
F1 |
F2 |
F5 |
F6 |
F6 |
F7 |
|
Fjäder 09/89 - |
F1 |
F2 |
F5 |
F5 |
F5 |
F6 |
|
Krängningshämmare (mm) |
20 |
20 |
21 |
21 |
21 |
21 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M Technic Framvagn |
|
|
|
|
|
|
|
Stötdämpare |
SF |
SF |
SF |
SF |
SF |
SF |
SFM |
Fjäder 09/87- 09/89 |
F3 |
F4 |
F8 |
F9 |
F9 |
F10 |
FM |
Fjäder 09/89 - |
F3 |
F4 |
F8 |
F8 |
F8 |
F9 |
FM |
Krängningshämmare (mm) |
20 |
20 |
21 |
21 |
21 |
21 |
19 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Fjäder fram
F1 = 31 33 1 131 333
F2 = 31 33 1 139 068
F3 = 31 33 1 131 321 M Technic
F4 = 31 33 1 131 324 M Technic
F5 = 31 33 1 131 937
F6 = 31 33 1 131 940
F7 = 31 33 1 131 943
F8 = 31 33 1 131 027 M Technic
F9 = 31 33 1 131 030 M Technic
F10 = 31 33 1 131 330 M Technic
FM = 31 33 1 131 327
Stötdämpare fram
SF = 31 32 1 133 560 M Technic
SFM = 31 32 2 226 355 M Technic
Bakre hjulupphängning
Bakre hjulupphängning
Modell |
318iC |
318iCA |
320iC |
320iCA |
325iC |
325iCA |
M3C |
|
|
|
|
|
|
|
|
Standard Bakvagn |
|
|
|
|
|
|
|
Stötdämpare |
SB |
SB |
SB |
SB |
SB |
SB |
|
Fjäder -09/87 |
- |
- |
B1 |
B1 |
B2 |
B2 |
|
Fjäder 09/87- |
B2 |
B2 |
B2 |
B2 |
B3 |
B3 |
|
Krängningshämmare (mm) |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M Technic Bakvagn |
|
|
|
|
|
|
|
Stötdämpare |
SB |
SB |
SB |
SB |
SB |
SB |
SBM |
Fjäder 09/87- |
B4 |
B4 |
B4 |
B4 |
B4 |
B4 |
BM |
Krängningshämmare (mm) |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
12 |
14,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fjäder bak
B1 = 33 53 9 058 746
B2 = 33 53 9 057 337
B3 = 33 53 9 057 349
B4 = 33 53 9 058 543 M Technic
BM = 33 53 9 061 510
Stötdämpare bak
SB = 33 52 1 132 123 M Technic
SBM = 33 52 2 225 426 M Technic
Original Fälgar och Däck
318iC - 325iC (fyrbult)
Beteckning |
Dimension |
Inpressning |
Stålfälgar Styling 1 (silver eller svart)
Däck |
5 1/2 x 14
195/65 HR14 |
ET 35 |
Gjuten Lättmetall Styling E30 (lackerad eller polerad)
Däck |
6 x 14
195/65 VR14 |
ET 35 |
Gjuten Lättmetall Krysskeker Styling 5 (silver, svart, vit eller guld)
Däck |
6 1/2 x 14
195/65 VR14 |
ET 30 |
Gjuten Lättmetall Krysseker Styling 5
Däck |
7 x 15
205/55 VR15 |
ET 24 |
Gjuten Lättmetall Stjärneker Styling 10
Däck |
7 x 15
205/55 VR15 |
ET 24 |
Ju bredare fälg desto mindre ET, dvs man flyttar hjulets mittlinje utåt ju bredare fälgen är för att inte hjulets insida ska ta i fjäderben/stötdämpare bak. Med 5 1/2 - 6 tums fälgar funkar ET 35, med 6 1/2 tums fälg funkar ET 30 och med 7 tums fälg omkring ET 25 och med fälgar på 8-9 tum krävs ett ET på nedåt 15-20 för att inte hjulets insida ska ta i fjäderbenen och med så lågt ET ökar samtidigt risken att däck och fälg tar i skärmkanterna istället.
Dimension 5 1/2 x 14 med inpressning ET35
Styling 1 Styling 1 Styling 1
Svart eller Silver tidig navkapsel sen navkapsel
Dimension 6 x 14 med inpressning ET35
Styling E30
Dimension 6 1/2 x 14 med inpressning ET30
Styling 5 Styling 5 Styling 5 Styling 5
Silver Guld Vit Svart
Dimension 7 x 15 med inpressning ET24
Styling 5 Styling 10 (introducerad 1991)
M3C (fembult)
Beteckning |
Dimension |
Inpressning |
Smidd Lättmetall Krysseker Styling 5
Däck |
7 x 15
205/55 VR15 |
ET 24 |
Smidd Lättmetall Krysseker Styling 5
Däck |
7 1/2 x 16
225/45 VR16 |
ET 27 |
Källor: ETK samt Original BMW Leichtmetallräder 01 20 9 786 480 Tryck 03/92
Vid felaktigheter, använd forumet eller mejla [email protected].
|