Start
Nyheter
FAQ
Modeller
318iC M Design
325iC M Technic
M3 Cabrio
Baur TC
Original Utrustning
Suffletten
Tekniska Data
Köpguiden
Historik
Vagnpark
GDS
Delar & Tillbehör
Underhåll
Litteratur
Länkar
Forum Autopower

Köpguiden
 

E30 Cabrio delar mycket med e30 sedanmodeller när det gäller t.ex. motor och kraftöverföring. Dessa kan man läsa om i här och i Autopowers begagnatguide för e30. Här nedanför tar vi upp dom punkter som är specifika för e30 Cabrio.

 

Allmänt

Jämfört med andra cabrioleter från samma tid och samma prisklass är e30 cabrio en välbyggd bil med en kaross som, förutom det vanliga berömmet om BMW:s förarmiljö, körglädje och vägegenskaper, fick beröm av motorpressen för att vara betydligt vridstyvare än andra cabrioleter - "en öppen bil med en sedanversions körkänsla". Man ska förvänta sig att en cabrio ska vara fräschare i kaross och motorrum än en sedan eftersom den förhoppningsvis inte varit vinterkörd. Har den gått mer än 1000 mil per år i snitt kan det tyda på att den varit vinterkörd vilket drar ned priset. Likaså ska inredningen vara fräsch eftersom bilen förhoppningsvis inte använts som bruksbil i samma utsträckning som en sedan. Annonser kan man t.ex. hitta på

Den 1 dec 2005 fanns det 1266 stycken 318iC-M3C registrerade i Sverige av årsmodell 86-93. De allra vanligaste är cabbar som inte är face liftade tillverkade 86-90 medan de face liftade modellerna 91-93 är få, i synnerhet 320iC och 325iC som det bara finns 87 stycken kvar av i landet. Läs mer om Sveriges vagnpark av e30 cabrio.

 

 

Priser

 

Det är svårt att uppskatta priser eftersom omsättningen på cabbar inte är så stor och prisangivelserna i modellguiden får ses som riktlinjer. Säsong, utrustning, skick och antalet mil är faktorer som kan påverka priset väsentligt. Över dom senaste 4-5 åren har prisfallet varit i genomsnitt 3-4 % per år för alla modeller (M Technic och M3C ej med i statistiken) men under dom sista åren finns en tendens att fallet börjar stiga för bilar i fint originalskick. Det kan tyda på att botten börjar närma sig och att det börjar bli köpläge på bilar i originalskick. En lista med nybilspriser finns här på Autopower. Lista med statistik över säljares utgångspriser på Autopower och Blocket.

 

 

Checklista

 

 

Sufflettklädsel

Kolla att sufflettklädseln inte är sliten. Att byta denna kostar upp till 10 000 kr om man gör jobbet själv med piratklädsel och upp till 30 000 kr om BMW ska göra jobbet med originalklädsel. Man kan byta sufflettklädsel själv om man är händig och har tillgång till garage under ett par dagar. Om bilen har el sufflett bör dessutom spännbanden bytas (ca 2500 kr + arbete). Om bilen i övrigt är i fint skick behöver inte en sliten sufflett vara något hinder om man får avdrag på priset för kostnaden att byta sufflett. Vatten kan läcka in vid övre framkanten av dörrarnas sidorutor, men detta kan man normalt justera så att det blir bättre. Alla e30 Cabrio läcker däremot in lite vatten i rutornas överkant om man kör med högtryck rakt mot sidorutorna.

Bakruta

En 'mjölkig' bakruta kan man lätt polera upp med BMW polermedel, läs mer på sidan underhåll. Kolla däremot att bakrutan inte är sliten, repig eller sprucken. Ny original bakruta kostar uppåt 2000 kr om den är sydd. På BMW original sufflettklädsel sitter rutan med dragkedja from 09/91 vilket gör bytet lätt. Ny bakruta med dragkedja kostar ca 3000 kr (endast BMW original). Piratklädslar saknar dragkedja kring rutan som måste sys dit för hand. 

Manuell sufflett

Nästan alla leder i sufflettställningen är teflonlagrade och behöver ingen normal smörjning. Kolla däremot att sufflettställningen inte är skev eller går trögt vid öppning och stängning. Kolla att sufflettluckan kan stå öppen själv. Om inte, behöver luckans gastryckfjädrar bytas vilket går på bortåt 1000 - 1500 kr.

Elektromekanisk sufflett  (med optionskoder 375 - 377)

Kolla att sufflettens öppning och stängning fungerar och att den inte går sakta/trögt (med bilens motor igång). Öppning respektive stängning ska inte ta mer än ca 20 sekunder vardera. Annars kan sufflettmekanism till bakre bågen behöva smörjas och/eller spännbanden bytas. Felaktig användning, dålig smörjning eller dålig justering kan leda till att sufflettmekanismen utsätts för så stora påfrestningar att skador uppstår på drivmekanismen. Kör aldrig suffletten om något hindrar suffletten eller luckans framfart (t.ex. dålig smörjning). Om sufflettklädseln behöver bytas bör också dom två svarta bältesliknande spännbanden som löper i längsled på takets innersida bytas (ca 2500 kr + arbete). Dessa innehåller resårband som slits ut med tiden och som hjälper sufflettmotorn att lyfta upp bakre bågen. En bugg tycks finnas i styrboxen som vid vissa omständigheter styr sufflettmotorn utanför sitt arbetsområde så att tappen till den bakre sufflettbågens mekanism dras av. Det kräver en ny sufflettmotor (6 000 kr + arbete) eller att reparera höljet med en reparationssats (bortåt 2 000 kr med frakt + arbete) eftersom det inte går att svetsa pga. av den höga zinkhalten.

Typiskt fel: Avsliten tapp på växellådans hölje. En bugg i styrboxen kan vara orsaken.

 

Karosseri

Svetsskarvarna i bak- och framkant under dörrarnas instegslister. Lyft bort instegslisterna i plast som sitter med clips och titta under dessa. Rosten börjar i svetsskarvarna och det rostar snabbt hål om man inte gör något åt det.

Svetsskarvarna under instegslisterna är typiska ställen för rostangrepp

 

Längst ned i utrymmet bakom plastinnerskärmar samlas grus och drar till sig fukt vilket gör att rosten kommer inifrån. I hjulhuset finns en inspektionslucka längst ned på plastinnerskärmen (sitter med en skruv) så att man kan titta in och göra rent i hjulhusen i höjd med varningstriangeln på bilden nedan.

 

Rosten kommer inifrån längst ned på framskärmar

 

Andra ställen

  • Domkraftens lyftpunkter under trösklarna
  • Längs skärmkanterna
  • Runt sufflettluckan
  • Dörrarnas nederkanter
  • Nedanför baklyktor och nummerplåt bak

 

Chassi

Flera tyska sajter rekommenderar inte mer än 20 mm sänkning. Även om e30 Cabrio har vridstyvare kaross än många cabrioleter av andra märken från samma tid så utsätter en sänkning en cabrioletkaross för större påfrestningar. En Cabrio i originalutförande (även med 20 mm sänkt M Technic chassi) har mjukare fjädring och kraftigare krängningshämmare än sedanmodellen för att minska belastningen på karossen så att den flexar mindre.

Läderklädsel

Lädret på toppen av baksätets ryggstöd spricker till följd av uttorkning och starkt solljus. Den billiga lösningen är sannolikt att förebygga med BMW läderlotion 83 12 0 140 448 (innehåller uv-skydd) två gånger per år. Läs utfärdad rekommendation här.

Toppen av baksätets ryggstöd är utsatt för solljus och vägdamm och lädret spricker om det inte underhålls

Förarstolens vänstra sidokanter på sits och ryggstöd slits ut. Det börjar med små förslitningar i lädrets yta (se bild nedan) och blir senare hål. Förebygg med BMWs läderlotion.

Typisk förslitning i lädrets yta på förarstolens vänstra sida

Om svart läderklädsel ser ut som på bilden kan man (på egen risk) prova med svart skokräm lokalt på slitytorna. (Prova först på en liten yta.) Den svarta färgen döljer småsprickorna i lädrets yta och skapar en glatt och hård yta som delvis skyddar kanten från slitage som uppstår vid in och urstigning. Andra läderfärger kan bättras med motsvarande läderfärg. Använd INTE skokräm på andra ställen där lädret är felfritt och inte sitter spänt (som t.ex. stolens mittpartier). Lädret får en hård yta som lätt får fula veck när lädret rör på sig.

 

Utrustning

Främre sidorutor

Infästningen till de främre sidorutorna är en svaghet. Med suffletten nere och sidorutorna uppe kan de främre sidorutorna skallra mot de bakre sidorutorna när man kör på ojämn väg. Samma sak gäller om man stänger en dörr med sidorutorna uppe och suffletten nere. Detta beror sannolikt på att man stängt dörren många gånger med sidorutan uppe och suffletten nere. När dörren slår igen uppkommer via hävstångeffekten en stor slagkraft på sidorutans övre bakre plåtfästen som med tiden bockas så att rutan sitter slappare i sina övre fästen. Man kan minska skallrandet genom att byta gummikuddar och bocka tillbaka plåtfästena och få rutan att sitta tajtare, men det dröjer inte länge förrän skallret kommer tillbaka om man fortsätter stänga dörren med rutan uppe och suffletten nere. 

Antenn på bakluckan

I hastigheter från ca 70 km/h och uppåt med suffletten nere kan antennen väsnas. Man tänker ofta inte på det förrän man tar bort/hissar ner antennen och ljudet försvinner. En elektrisk nedsänkbar antenn är en metod att bli av med ljudet.

Elektrisk utrustning

Kolla värmesitsar - värmeslingan i ryggstöden kan lägga av. Kolla att elvärmefläkten till bakrutan fungerar (med stängd sufflett) och ger varm luft.

Bilar med hardtop

Kolla att bakrutans eluppvärmning fungerar. Om inte kan en mikrobrytare som känner av att hardtopen är monterad behöva bytas.

 

Specialverktyg

325iC M Technic bilar

Kolla att den löstagbara bogseröglan (ca 250 kr) finns i bagagerummet (sitter normalt i klädseln på vänster sida). Utan denna kan en M Technic bil varken bogsera eller bli bogserad!

Kolla att nyckel till låsmuttrar till 7 x 15 fälgar finns i verktygslådan.

 

Bilar med elektromekanisk sufflett

Kolla att veven av insex typ (ca 100 kr) finns i verktygslådan. Den behövs för att kunna frikoppla och stänga sufflettluckan för hand vid t.ex. strömbortfall eller annat fel.

Bilar med hardtop

Om hardtop finns, kolla att specialskiftnyckel (ca 200 kr) för hardtopens justering finns i verktygslådan.

 

Övrigt E30

E30 Cabrio delar flera egenskaper och svagheter med e30 sedanmodell. Läs mer här på här och begagnatguide Autopower.








|Start| |Nyheter| |FAQ| |Modeller| |318iC M Design| |325iC M Technic| |M3 Cabrio| |Baur TC| |Original Utrustning| |Suffletten| |Tekniska Data| |Köpguiden| |Historik| |Vagnpark| |GDS| |Delar & Tillbehör| |Underhåll| |Litteratur| |Länkar| |Forum Autopower|