Start
Nyheter
FAQ
Modeller
318iC M Design
325iC M Technic
M3 Cabrio
Baur TC
Original Utrustning
Suffletten
Tekniska Data
Köpguiden
Historik
Vagnpark
GDS
Delar & Tillbehör
Underhåll
Litteratur
Länkar
Forum Autopower

Suffletten
 

Efter att ha varit sällsynta på gatorna under 1970-talet började alltfler öppna bilar dyka upp på bilsalongerna under mitten av 1980-talet för att snart bli på modet igen. Dom billigare öppna småbilarna var Ford Escort, Peugeot 205, Opel Kadett (Bertone) och VW Golf (Karmann) med fyrcylindriga motorer på omkring 100 hk och priser på 110 000 - 150 000 kr. 1987 kom Saab 900 cabriolet med elmanövererad sufflett och en turbofyra på 175 hk för dryga 200 000 kr. Såväl småbilarna som Saaben var fyrsitsiga där den 'halvt nedfällda' suffletten stack upp bakom baksätet som en stor liggande korv täckt av ett kapell eller lösa plaststycken (Saab 900) som måste tas av för hand och stuvas i bagageutrymmet vid varje uppcabbning. Liknade koncept fanns också på dom samtida 2-sitsiga lyxcabrioleterna Jaguar XJS, gamla Mercedes SL samt Porsche 911 och 944.

Med e30 cabrio introducerades 1985 en fyrsitsig cabriolet där suffletten försvinner helt och göms under en lucka, något som uppmärksammades av motorpressen, liksom den smidiga hanteringen vid öppning och stängning där den bakre bågen spänns automatiskt mot karossen när taket stängs i framkant.

Suffletten som försvinner under en lucka och bildar en plan bakdel på bilen utan någon uppstickande hopvikt sufflett introducerades med e30 cabrio.

Till en början anlitade BMW de båda karosstillverkarna Karmann och Baur för att hitta en lösning men det blev till slut Shaer Waechter från Düsseldorf som kom på 'top-dead-centre' manövern som innebar att (1) den bakre bågen fälls först upp så att luckan blir fri (2) luckan öppnas så att (3) den bakre bågen med sufflettställningen sedan kan fällas ned i sufflettlådan. Det krävdes inte mindre än 14 teflonlagrade leder för att åstadkomma top-dead-centre manövern och sedan få suffletten att vikas ihop till nästan oigenkännlighet i sufflettlådan innan luckan stängs. När e30 cabrio lanserades för 20 år sedan kallade motorpressen konstruktionen 'ett under av kvalitet och precision'. Idag finns konceptet på nästan alla fyrsitsiga cabrioleter.

Suffletten som försvinner under en lucka

Å andra sidan fick e30 Cabrio snart kritik för att suffletten (med bara ett lager av tyg) släpper igenom mer vindbrus och vägljud jämfört med andra samtida cabrioleter som hade dubbla lager av tyg. Det enkla lagret av tyg gör också att sufflettställningen blir synlig från insidan. Det finns numer tyska företag som erbjuder innertak till e30 Cabrio. Kritik fanns också mot gliporna mellan kaross och sufflettklädsel där C-stolparna normalt sitter och att bakrutan är av plast istället för en (ofta liten) glasruta som konkurrenterna hade. En vanlig slutsats var att BMW:n helt enkelt från början var byggd för att köras öppen.

Innertak finns i flera olika färger dock ej från BMW

 

Sufflettmanövrering

Det fanns tre olika slags manövreringar av suffletten

Manuell sufflett

  • Standardutrustning på 318iC-325iC

EH sufflett

  • Standardutrustning på M3C 06/88 - 03/90
  • Standardutrustning på 325iC 1989 M Technic Aussattung -89
  • Särskild beställning (individual) på 320iC-325iC 06/88 - 03/90

EM sufflett

  • Standardutrustning på M3C from 03/90
  • Särskild beställning (individual) på 320iC-325iC from 03/90
  • Eftermonteringssats from 05/90 till 318iC - 325iC årsmodell 86-93
  • Standardutrustning på 325iC M Technic med utr. kod 798 from 05/90
  • Fabriksmonterad extrautrustning till 318iC - 325iC åtminstone from 09/90
  • Standardutrustning på 325iC M Technic med utr. kod 770 och 771 from 04/91
  • Standardutrustning på 318iC M Design Edition from 01/92

 

Sufflettklädsel med bakruta

Sufflettklädseln är av tyg och av samma material som brukar sitta på t.ex. Mercedes och Porsche. Suffletten är formsydd och sitter limmad med kontaktlim på sufflettställningen och består ytterst av ett färgat syntetfiberlager som via ett gummiskikt vulkats ihop med ett lager av kraftig bomull/syntetiskt tyg. Det är gummiskiktet som fungerar som tätning. Läs mer om underhåll av sufflettklädseln. Det fanns två olika slags tyg till e30 beroende på årsmodell.

  • Sonnenland - Svart, Dunkelbrun, Dunkelblå eller Pärlbeige (tom 90)
  • TW twillfast - Svart, Dunkelbrun, Dunkelblå eller Pärlbeige (from 91)

Tygen är mycket lika varandra och kan knappt skiljas åt utom på nära håll. Sonnenland är vanligen något dyrare än TW Twillfast. Du kan läsa mer om de olika tygen på länkarna på GDS. Hos BMW kostar en original sufflettklädsel ca 20 000 kr (bortåt 30 000 kr med arbete). Färgerna pärlbeige och dunkelbrun har utgått. Formsydda piratsuffletter finns i samma tyg som originalen och kostar ofta under 10 000 kr. Är man händig kan man byta själv men räkna med att man behöver tillgång till verktyg och ett garage under 2-3 dagar. De flesta suffletter levereras med monteringsanvisning. Se länkar till sufflettfirmor på GDS där även installationsanvisning med bilder finns.

 

Bakruta

Bakrutan i plast blir hård vid låga temperaturer och kan då lätt spricka om den böjs. Enligt instruktionsboken får en elektriskt driven sufflett inte fällas ned om det är minusgrader! Rutan kan inte skrapas utan att repor uppstår! Det finns ett frostskyddande täcke 51 43 1 943 740 att spänna över bakrutan.

 

Piratklädslar

De formsydda piratklädslarna finns i samma tyg som originalklädseln (TW och Sonnenland) och är i allmänhet lika bra som originalklädseln. Det finns också billigare suffletter i vinyl med dessa ger bilen ett betydligt billigare utseende. Det finns två nackdelar med piratsuffletternas bakrutor. För det första, de har ofta en bakruta i billigare plast som lättare knycklar sig när man fäller ner suffletten än originalklädselns lite styvare plastbakruta. Detta är inget problem med en manuell sufflett eftersom man ändå är på plats och kan se till att bakrutan viks fint för hand. Men om man har en elektriskt manövrerad sufflett, och alltså inte lämnar förarplatsen när man öppnar taket, så kan en bakruta på en piratsufflett lättare knyckla sig när taket fälls ned. Detta är i sig inget problem förutom att bakrutan förblir lite bucklig under några timmar efter att man fällt upp suffletten. Om man vill minska denna tendens är det den betydligt dyrare originalklädseln med styvare bakruta som gäller. För det andra, piratklädslarnas bakrutor sitter än så länge fastsydda istället för med blixtlås (Som på BMW orginalsufflett from 09/91) vilket gör ett byte av en sprucken ruta betydligt omständligare (m.a.o. dyrare om du inte själv gör jobbet). Vissa sufflettfirmor måste riva av hela sufflettklädseln från ställningen för att få in den i sina symaskiner. Det lönar sig då ofta att byta hela sufflettklädseln istället. Flera försäkringsbolag vägrar dessutom att ta en sprucken bakruta i plast på glasförsäkringen.

 

Byte av bakruta utan blixtlås

För bakrutor som saknar blixtlås kan bakrutan bara bytas genom att sy i en ny ruta. I ETK finns material för detta:

  • Reservbakruta med lim, härdare och pensel (ej bakruta med blixtlås) 81 22 9 407 641
  • Monteringsverktyg för bakruta utan blixtlås (tråd, syl, nålar etc) 81 22 9 407 643
  • Lim (Terokal-8760) för bakruta utan blixtlås, 800 gram 83 19 0 153 050

Se GDS för installationsanvisning.

 

Byte av bakruta med blixtlås

From 09/91 kom suffletter med bakruta som har blixtlås. Endast BMWs originalsuffletter har än så länge (2004) bakrutor med blixtlås (patent).

Bakruta med blixtlås 54 31 8 207 804

Se TIS för installationsanvisning.

 

 








|Start| |Nyheter| |FAQ| |Modeller| |318iC M Design| |325iC M Technic| |M3 Cabrio| |Baur TC| |Original Utrustning| |Suffletten| |Tekniska Data| |Köpguiden| |Historik| |Vagnpark| |GDS| |Delar & Tillbehör| |Underhåll| |Litteratur| |Länkar| |Forum Autopower|