E30 cabrio fanns i fem olika modeller 318iC, 320iC, 325iC och M3C. I USA fanns inte M3C men istället fanns 318iC med fyrventilsmotorn från 318is. Den totala produktionen var 143 425 bilar och var och en av modellerna byggdes under nedanstående perioder och i följande antal.
Modell |
Antal |
Period |
318iC (M40 och M42) |
24 706 |
Juli 1990 - April 1993 |
320iC (M20) |
32 687 |
Juli 1986 - Jan 1993 |
325iC (M20) |
85 246 |
Mars 1986 - Jan 1993 |
M3C (S14) |
786 |
Maj 1988 - Juni 1991 |
Den största skillnaden mellan modellerna är motor, växellåda och chassi. Modellerna med större motorer har dessutom rikligare standardutrustning, samt annorlunda klädslar. 318iC-325iC har i stort sett samma chassi med samma gasstötdämpare, krängningshämmare bak (12mm) samt skivbromsar runt om. Det enda som skiljer är fjädrarna och att 318iC har 20 mm krängningshämmare fram istället för sexornas 21 mm. Även för bilar med M Technic sportchassi gäller samma gasstötdämpare och krängningshämmare. Det är bara fjädrarna som skiljer.
Dom angivna riktpriserna nedan gäller prutade priser och bilar i åtminstone bruksskick. Bilar i finare skick hamnar i den övre delen av intervallet eller ännu högre. Riktpriserna är baserade på snittpriser från en översikt över det senaste årets priser. Statistik om antal bilar kommer från Bilregistret 2005.12.01.
Allmänt: Den fyrcylindriga motorn på 113 hk var en nyutvecklad motor som kom 1988 till 318i. Den saknar sexornas silkesmjuka gång men har ett vridmoment i nivå med sexan i 320iC och accelerationen är fullt jämförbar med 320iC. På landsvägen är skillnaden i bränsleförbrukning liten mellan fyran och sexorna men i stadstrafik märks fyrans lägre bränsleförbrukning. Jämfört med de fyrcylindriga öppna bilarna Escort, Kadett, Peugeot och Golf från samma tid är 318iC en välbyggd bil med en betydligt vridstyvare kaross. I jämförelsen kan man lägga till bättre komfort, överlägsen förarmiljö och kvalitet liksom elektriska fönsterhissar fram/bak, servostyrning och ställbara sportstolar som standard. Det är inte ovanligt att dom sista årsmodellerna var extrautrustade med elmanövrerad sufflett.
Standardutrustning: BMW sportstolar fram ställbara i höjd och nivå, baksäte med skålade sitsar, el fönsterhissar fram och bak, el inställ. backspeglar, varvtalsberoende servostyrning, skivbromsar fram och bak, krängningshämmare fram och bak, gasstötdämpare. From årsmodell 93 även tonade rutor med värmeskyddseffekt.
Förekomst: Det finns bara 146 stycken 318iC registrerade i Sverige av årsmodell 90-93. Av dessa är endast 13 stycken svensksålda och dom är alla 92:or.
Riktpriser: 318iC tillverkades 1990-1993 och är ganska ovanlig i Sverige men man kan komma över en i fint skick för ca 30 000 - 40 000 kr. Dom sista årsmodellerna 92 och 93 med låga miltal hamnar ofta lite högre.
Allmänt: Denna lilla sexan på 129 hk har turbinlik silkesgång. Att köra öppet ger dessutom en extra dimension åt ljudet från BMW sexorna. Även om många anser att en 320iC är sävlig i draget så finns en mindre vridmomenttopp vid dryga 4000 rpm då motorn överraskande vaknar till. En 320iC är faktiskt något törstigare än 325iC och därmed den törstigaste av alla modeller. Man måste ge sig ut en hel del på landsvägen för att komma under en liter per mil i snitt. Alla 320iC har servostyrning som standard men centrallås var extra.
Standardutrustning: Som 318iC men lägg till check control. From årsmodell 93 även: fördröjd släckning av innerbelysning, shadowline med stötfångare och backspeglar lackerade i bilens färg.
Förekomst: Det finns 383 stycken 320iC i Sverige och bland dessa är 75 stycken face liftade av årsmodell 91-93. Endast två svensksålda face liftade 320iC finns och dom är båda av årsmodell 91. Inga svensksålda 92or och 93or finns. Det finns två 93or som är direktimporterade.
Riktpris: En 87-90 kan man få för 30 000 - 40 000 kr och en 91-93 för ca 40 000 - 50 000 kr.
Allmänt: Skillnaden i effekt och vridmoment mellan motorerna i 320iC och 325iC är markant. Även motorn i 325iC på 170 hk har turbinlik gång men den kanske inte är riktigt så silkesmjuk i gången som motorn i 320iC. Liksom 320iC har 325iC en vridmomenttopp som ligger över 4000 rpm men då drar den iväg betydligt bättre än en 320iC. Först 09/86 blev ABS bromsar och 09/87 servostyrning standard. Utan det senare blir bilen tungrattad vid fickparkering. From 01/87 får bilen katalysator vilket förövrigt alla svensksålda bilar hade. En kritik mot tidigare årsmodeller var liten bränsletank men denna blev större 09/87.
Standardutrustning: Som 320iC men lägg till: centrallås med stöldsäkring och startnyckel med inbyggd belysning, dimljus fram, lättmetallfälgar 6x14 med låsmuttrar, oljekylare med tillhörande luftintag fram samt ABS
Förekomst: 325iC är den allra vanligaste modellen i Sverige med 730 registrerade bilar. Av dessa är endast 87 stycken face liftade av årsmodell 91-92. Den vanligaste årsmodellen är -87 med 312 bilar. Det finns bara två svensksålda 325iC som är face liftade och de är båda 91or.
Riktpriser: 325iC är den vanligaste modellen och ett större utbud tenderar att dra ner priset. En standardutrustad 86-90 i bruksskick kan man komma över för under 40 000 kr men bilar i fint originalskick kan dra upp priset. Face liftade bilar 91-92 i bruksskick ligger ofta högre omkring 50 000 - 60 000 kr.
Allmänt: 325i M Technic finns i tre olika versioner med optionskod 335, 796 samt 798 på ECE marknaden. Version 796 fanns som årsmodell 89 och saknade aerodynamik paket. Version 798 fanns som årsmodell 90 och framåt med Nappa Tex helläderklädsel från M3C. Version 335 tillverkades på beställning from årsmodell 91 och framåt. De två sistnämnda versionerna har aerodynamikpaketet från BMW Motorsport som än idag är förvånansvärt eftertraktad utrustning för att vara en stylingprodukt från 1980-talet. Saknas nummer 335 eller 798 i bilens optionslista för utrustning är bilen ingen 'äkta' M Technic och aerodynamikpaketet kan ha monterats i efterhand och då bör man försäkra sig om att montering och håltagningar är riktigt utförda med tanke på rost.
Standardutrustning (kod 335): Som 325iC men lägg till: M-Technic sportratt II med växelspaksknopp och damask i läder (växelväljare i läder vid automat), M Technic II aerodynamikpaket, M Technic instegslister, tonade rutor, fördröjd släckning av innerbelysning, shadowline, lättmetallfälgar krysseker eller sexeker 7 x 15 fälgar. M Technic sportchassi (sänkt 10 mm).
Standardutrustning (kod 796): Som 325iC M Technic (335) men lägg till: EH sufflett och Walknappa helläderinredning och dra bort M Technic II aerodynamikpaket.
Standardutrustning (kod 798): Som 325iC M Technic (335) men lägg till: EM sufflett och Nappa Tex helläderinredning.
Förekomst: Det finns uppskattningsvis mindre än 10 stycken 325iC M Technic i Sverige.
Riktpriser: Eftersom det finns så få M Technic är det omöjligt att prissätta. Har man otur kan man få leta i ett par år innan man överhuvudtaget hittar nån bil till salu. Man kan jämföra med sedanmodellerna 325i M Technic som kan gå för bortåt 30-40 000 kr i Sverige. Om både säljare och köpare är medvetna om hur få exemplar det finns i Sverige är en gissning att en original M Technic cabbe i brukskick med kod 335 kan gå för 55 000 - 65 000 kr och en M Technic med kod 798 för 65 000 - 75 000 kr.
Till M Technic sidan
Allmänt: M3 Cabrio var det sällsynta alternativet för den som ville ha en fyrventilare i en e30 cabrio i Europa. Jämfört med dom silkeslena sexorna har M3 motorn ett rått motorljud och för sin tid imponerande segdragningsförmåga för att vara en 2,3 liters fyra. Redan vid 2500 rpm vaknar motorn. Men trots att M3C är en racingbetonad bil är den inte mer svårkörd än andra e30 med sin Getrag 265 sportlåda (ettan nedåt till vänster) och servostyrning. Styrningen är mer direkt och chassit styvare än dom andra modellerna vilket gör M3C stötig men väggreppet är också i en helt annan klass än 318iC - 325iC. En annan skillnad är det hårda avgasljudet som gör sig påmint vid gaspådrag med suffletten nere.
Standardutrustning: Som 325iC M Technic (335) men lägg till: EH sufflett -03/90, EM sufflett 03/90-, digital klocka med yttertemperaturgivare (lilla färddatorn), bagagelucka med beklädd insida, backspeglar, spolmunstycken och förardörrlås eluppvärmda, sportlåda, diffbroms samt M3 spoilerpaket utan bakvinge.
Förekomst: Det finns 7 stycken M3C i Sverige. Åtminstone 6 av dessa är direktimporterade under 1990-talet och 2000-talet.
Riktpriser: Det är svårt att sätta priser utan någon marknad. Man kan jämföra med M3 sedan (som ej är handbyggd) som kan ligga uppåt 80 000 - 100 000 kr. När M3C kom 1988 kostade den handbyggda bilen DM 90 000 vilket var nästan dubbelt så mycket som vad en ny 325iC kostade då. Med detta i åtanke och att bara 786 bilar tillverkades skulle antagligen en M3C kunna hamna över 100 000 kr.
Till M3 Cabrio sidan
Allmänt: E30 cabrio förädlades av Alpina till det som kallades C2 2.7 Cabrio tillverkade i 33 exemplar under perioden 2.86 - 7.87 och B3 2.7 Kat. Cabrio tillverkade i 74 exemplar under perioden 9.87 - 6.92. Grunden är en 325iC som fått uppstyvat chassi, Alpina kosmetika bestående av frontspoilern och Alpina dekor längs karossens sidor. Motorer är 2,5 liters motor på 190 hk (C1 2,5), 2,7 liters motor på 210 hk (C2 2,7) eller i katalysatorversion 204 hk (B3 2,7).
Standardutrustning: Som 325iC men lägg till: stereo, Alpina läderratt och växelspaksknopp, sportstolar med Alpina dekorering, Alpina fälgar 7J x 16 H2 fram, 8J x 16 H2 bak, Alpina chassi (Fahrwerk FG2), större bromsar från Alpina B6 Serie (C2) och diffbroms.
Förekomst: Det finns inga Alpina E30 cabrio i Sverige.
Till Alpina sidan
Stylade bilar
Det finns stylade bilar som Rieger, M3C replikor etc. men dessa saknar marknad och är så unika att det knappast alls går att ange några generella priser. Det blir upp till köparen att avgöra hur mycket han/hon är beredd att betala för just den bilen.
Face lift
Från och med 10/90 och i och med årsmodell 91 gjordes en face lift på 318iC-325iC som sänkte Cw-värdet från 0,38 till 0,37 och innehöll följande förändringar
-
Frontkonstruktion samma som sedanmodellen from 09/87, visuellt är det främst stötfångare (plast istället för krom), spoiler och dimljusen som förändras
-
Inre och yttre hjulhus bak modifierade
-
Bakskärmar och plåt under stötfångare bak samma som sedanmodellen from 09/87 dvs stötfångare i krom byts mot plast
-
Bagagerumsgolv förstärkt
-
Bakre plåt / baklyktor samma som sedanmodellen from 09/87
Däremot har alla 318iC-325iC oavsett årsmodell de låga skärmkanterna bak som introducerades på sedanmodellen 09/87.
Automat
318iC - 325iC finns med fyrstegad automat från ZF. Automaten har en hydraulisk momentomvandlare med lock up som går in vid ca 92 km/h och fixerar överföringen mellan motor och drivhjul. Till 320iC och 325iC finns som tillägg automat med elektrohydraulisk styrning och tre körprogram: manuell, ekonomi och sport. I sportläget växlar automaten ned tidigare och upp senare vilket ger snabbare respons på gaspådrag. Den fjärde växeln (liksom lock up) används inte av sportprogrammet om hastigheten understiger ca 180 km/h. Bilar med automat har en extra automatoljekylare bakom spoilern under kylvätskekylaren men ovanför motoroljekylaren (325iC).
|