Start
Nyheter
FAQ
Modeller
318iC M Design
325iC M Technic
M3 Cabrio
Baur TC
Original Utrustning
Suffletten
Tekniska Data
Köpguiden
Historik
Vagnpark
GDS
Delar & Tillbehör
Underhåll
Litteratur
Länkar
Forum Autopower

Alpina E30 Cabrio
 

Alpina E30 Cabrio fanns som C2 2.7 Cabrio tillverkade i 33 exemplar någon gång under perioden 2.86 - 7.87 och B3 2.7 Kat. Cabrio tillverkade i 74 exemplar under perioden 9.87 - 6.92. Även C1 2.5 fanns i cabrio utförande. Grunden är en 325iC som fått uppstyvat chassi, Alpina kosmetika bestående av frontspoilern och Alpina dekor längs karossens sidor.

Motorer är 2,5 liters motor på 190 hk (C1 2,5), 2,7 liters motor på 210 hk (C2 2,7) eller i katalysatorversion 204 hk (B3 2,7). C2:an har en toppfart på ca 228 km/h och acceleration 0-100 km/h på 7,3 sekunder alltså något sämre än sedanversionen av C2.

 Modell

Effekt

Vridmoment

Antal

Period

 C1 2.5 Cabrio

190 hk

235/5000 Nm/rpm

?

10/86 - 07/87

 C2 2.7 Cabrio

210 hk

267/4500 Nm/rpm

33

02/86 - 07/87

 B3 2.7 Kat. Cabrio

204 hk

265/4800 Nm/rpm

74

09/87 - 06/92

 Total

 

 

107

 

Nybilspriset 1988 var DM 71 500.- vilket kan jämföras med en 325iC som då låg på knappt DM 50 000.-  eller M3C som samma år låg på ca DM 90 000.- Standardutrustningen var som 325iC men med tilläggen:

  • Alpina treekrad läderratt (360 mm) eller fyrekrad läderratt (380 mm) och växelspaksknopp i läder, växlingsschema på tunnelkonsolens framkant
  • Röda visare samt Alpina emblem på instrumentkonsolen
  • Digitalinstrument istället för vänster friskluftsuttag ovanför stereon
  • Stereo
  • Skylt med bilens serienummer i facket framför askkoppen fram
  • Fotstöd i aluminium för förarens vänsterfot
  • Sportstolar fram med Alpina (längsgående) dekorering
  • Alpina velourmattor
  • Alpina fälgar 7J x 16 H2 med 205/50 däck fram, 8J x 16 H2 bak med 225/45 däck
  • Alpina chassi (Fahrwerk FG2) sänkning ca 20 med Bilstein dämpare, ställbar  krängningshämmare bak 14 mm (C2 -)
  • Större bromsar från Alpina B6 Serie (C2 -)
  • Diffbroms







|Start| |Nyheter| |FAQ| |Modeller| |318iC M Design| |325iC M Technic| |M3 Cabrio| |Baur TC| |Original Utrustning| |Suffletten| |Tekniska Data| |Köpguiden| |Historik| |Vagnpark| |GDS| |Delar & Tillbehör| |Underhåll| |Litteratur| |Länkar| |Forum Autopower|