Start
Nyheter
FAQ
Modeller
318iC M Design
325iC M Technic
M3 Cabrio
Baur TC
Original Utrustning
Suffletten
Tekniska Data
Köpguiden
Historik
Vagnpark
GDS
Delar & Tillbehör
Underhåll
Litteratur
Länkar
Forum Autopower

M3 Cabrio
 

M3 Cabrio tillverkades av BMW Motorsport GmbH men karosserna togs från linan vid produktionen av 318iC - 325iC och fraktades till Motorsport GmbHs lokaler i Garching där montering av drivlina, chassi och inredning skedde för hand.

M3 Cabrio

Den fyrcylindriga motorn på 2,3 liter var från början på 195 hk med katalysator och gav 230 Nm vid 4750 rpm vilket räckte till en toppfart på 228 km/h med uppfälld sufflett och en acceleration 0-100 km/h på 7,5 sekunder. Senare kom M3C också med motorn på 215 hk:

 Beteckning

 Effekt

 Antal tillv

 Sufflett

 Period 

 BB01 (ej kat)

 200 hk

 136

EH Sufflett 

 06/88 - 09/88, 04/89 - 06/89

 BB05 (kat)

 195 hk

 174

EH Sufflett

 07/88 - 09/88, 03/89 - 06/89

 BB05 (kat)

 215 hk

 476

EM Sufflett

 03/90 - 06/91

 Totalt

 

 786

   

Totalt tillverkades 786 bilar med ett produktionsuppehåll mellan 06/89 och 03/90. Det ryktas att en M3C levererades med motorn på 220 hk. M3C hade EH sufflett som standard under perioden 06/88 - 06/89 men när produktionen återupptogs 03/90 med den nya motorn på 215 hk ersätts den av EM sufflett som standard vilken förövrigt också blev extrautrustning till 318iC - 325iC.

Förutom de bulliga skärmarna hade M3 speciella stötfångare, kjolar fram och bak och tröskelbreddare. Medan M3 hade en speciellt utformad bagagelucka i plast med integrerad bakvinge så hade M3C samma bagagelucka i plåt utan bakvinge som övriga E30.

M3C hade samma sportväxellåda (Getrag 265) som M3 med ettan längst ned till vänster. Men M3C hade också en del utrustning som normalt inte kunde fås till andra E30: centrallåsstyrt handsfackslås, instegslister med M3 emblem från M3 Evolution och beklädd insida på bagageluckan. Standardutrustningen i M3C innefattade:

  • ABS bromsar
  • Bagagelucka med beklädd insida
  • Backspeglar, spolmunstycken och förardörrlås eluppvärmda
  • Centrallås med stöldspärr inkl belysning i nyckel
  • Differentialbroms 25 %
  • Dimljus fram
  • Fönsterhissar elektriska fram och bak
  • Handsfackslås centrallåsstyrt
  • Innerbelysning med fördröjd släckning
  • Instegslister med M3 emblem (samma som på M3 Evolution)
  • Lättmetallfälgar i Krysseker 7 x 15 med 205/55 R 15 V (fembults)
  • Servostyrning varvtalsberoende
  • Shadowline
  • Sportratt M-technic II inkl. växelspaksknopp i läder
  • EH sufflett -03/90 och EM sufflett 03/90-
  • Tonade rutor gröna
  • Växellåda sport femväxlad manuell (Getrag 265 sport)
  • Yttertemperaturgivare (lilla färddatorn)

Under 06/88 - 06/89 levereras M3 Cabrio i färgkombinationerna

  • Alpinweiss II och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz
  • Diamantschwarz och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz
  • Macaoblau och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz
  • Misanorot och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz
  • Nogarosilber och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz

Under 03/90 - 06/91 levereras M3 Cabrio i färgkombinationerna

  • Alpinweiss II och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz
  • Diamantschwarz och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz
  • Macaoblau och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz
  • Brilliantrot och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz
  • Sterlingsilber metallic och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz
  • Schwarz II och sufflett i färgerna Dunkelblau eller Schwarz

Om M3C beställdes med läderklädsel fick man automatiskt den utökade helläderinredningen i Walknappa (Schwarz, Natur, Silber eller Lotusweiss) istället för det Bisonläder som normalt levererades till M3 och övriga Cabrio. From 04/89 fanns Walknappa klädseln med M-strimmor på ryggstöden. From 03/90 fanns även Nappa-Tex helläderinredning i Schwarz eller Silber med flätad klädsel på stolarnas mittpartier. Något som också var unikt för M3C var att till vissa färgkombinationer levererades instrumentpanel och handsfack i ljusare färg (Silber). Som extrautrustning fanns dessutom läderklädd instrumentpanel.

Precis som M3 hade M3C diffbroms som standard men de elektroniskt ställbara stötdämpare (EDC) som fanns som extrautrustning till M3 sedan kunde inte fås till M3C.

Källor: ETK, BMW broschyr M3, M3 Cabrio och M5 2/88








|Start| |Nyheter| |FAQ| |Modeller| |318iC M Design| |325iC M Technic| |M3 Cabrio| |Baur TC| |Original Utrustning| |Suffletten| |Tekniska Data| |Köpguiden| |Historik| |Vagnpark| |GDS| |Delar & Tillbehör| |Underhåll| |Litteratur| |Länkar| |Forum Autopower|