Start
Nyheter
FAQ
Modeller
318iC M Design
325iC M Technic
M3 Cabrio
Baur TC
Original Utrustning
Suffletten
Tekniska Data
Köpguiden
Historik
Vagnpark
GDS
Delar & Tillbehör
Underhåll
Litteratur
Länkar
Forum Autopower

Historik 1985 - 1993
 

1985

Efter tre års utvecklingsarbete lanseras bilder på den första provserien av 325i Cabrio.

 

325i Cabrio provserie lanserad 1985

Sommaren 1985

I samband med Frankfurts bilsalong presenteras 325i Cabrio och i augusti presenteras den för pressen. En av nyheterna som uppmärksammas av motorpressen är att den är en fyrsitsig cabriolet där suffletten försvinner helt och hållet i en sufflettlåda vid nedcabbning. Det dröjer dock till nästa vår innan modellen är färdig för serieproduktion.

Hösten 1985

Efter uppvisningen har orderstocken på 325i Cabrio nu stigit till 5000 bilar trots att serieproduktionen ännu inte har kommit i gång. BMWs tillverkningskapacitet är utnyttjad till bristningsgränsen. Lösningen blir att till en början hyra en fabrik 20 km norr om München där Cabrio karosserna svetsas samman för hand. Från denna fabrik går sedan karosserna till Dingolfing-fabriken för lackering och slutmontering tillsammans med övriga 3-serie bilar.

03/1986

Med ovanstående lösning kommer serieproduktionen av 325iC i gång med ca 50 bilar om dagen. Motorn som saknar katalysator är på 2,5 liter och 171 hk och ger 226 Nm vid 4000 rpm. Grundpriset i standardutförande är DM 43 300,- men då ingår varken ABS, servo, centrallås eller lättmetallfälgar som blev standard först senare.

07/1986

En Cabrio med tvålitersmotorn lanseras, 320i Cabrio. Grundpris DM 43 100,- och den tas inte in i Sverige detta år. Shadowline införs för första gången som tillval på alla modeller.

09/1986

Produktionen når 65 bilar om dagen. ABS som hittills varit tillval för DM 3 015,- blir standard på 325iC.

01/1987

320iC och 325iC kan levereras med katalysator och får för detta en uppdaterad Motronic III enhet. Effekten på 325iC minskar till 170 hk och 222 Nm vid 4300 rpm. 320i Cabrio får i och med detta dubbla avgasrör och till en början effekten 125 hk och vridmoment 164 Nm vid 4 300 rpm.

Våren 1987

Produktionen når 100 bilar om dagen. De första exemplaren av 325i Cabrio levereras till svenska köpare. Grundpriset ligger på 206.000 kr.

09/87

Tankvolymen på både 320iC och 325iC ökar från 55 till 62 liter. 325iC får servostyrning som standard

1988

Priset på en standardutrustad 325iC är detta år uppe i 229 000 kr. Under året lanseras också 320iC i Sverige.

05/1988

M3 Cabrio lanseras till grundpriset DM 89 500,- och kan fås i färgerna Macaoblau, Nogarosilber, Misanorot, Diamantschwarz och Alpinweiss. Motorn är på 195 hk och ger 230 Nm vid 4750 rpm. Toppfarten är 228 km/h med uppfälld sufflett. Acceleration 0-100 km/h går på 7,5 sekunder. Standard är elektrohydraulisk sufflett i färgerna Schwarz och Dunkelblau.

06/1989

Produktionen av M3 Cabrio upphör för 9 månader framåt. 320iC i grundutförande kostar i Sverige 198.000 kr och 325iC 248.000 kr.

03/1990

Produktionen av M3 Cabrio återupptas med nya motorn på 215 hk

07/1990

318i Cabrio börjar tillverkas med 1,8 liters motorn på 113 hk och 162 Nm vid 4 250 rpm. Toppfarten blir 190 km/h med uppfälld sufflett och accelerationen 0-100 km/h tar 11,5 sekunder. Grundpriset är DM 43 400,- och servo är standard. Detta kan jämföras med 320i Cabrio som ligger på DM 46 300,- och 325i Cabrio som nu är uppe i grundpriset DM 55 900,-. I Sverige får man ge 207 000 kr för en 320 iC och 262 000 kr för en 325iC i grundutförande under detta år.

10/1990

En face lift motsvarande den som infördes 09/87 på sedanmodellerna införs på 318iC - 325iC. Det är bl.a. nya baklyktor, stötfångare och hjulhus bak. I Sverige registreras dessa som årsmodell 1991. M3C fick aldrig denna face lift innan den slutade tillverkas 06/1991. 325iC erbjuds med M Technic Sportpaket som i stora drag motsvarar det sportpaket som kom som tillval till 325i sedan from 09/87. Dock ingår inte M Technic bakvingen på bakluckan som fanns på 325i sedan.

325i Cabrio M Technic Sportpaket

En sexeker fälg 7 x 15 med Pirelli 205/55 VR 15 lanseras till 318iC - 325iC som tillval för ca 16 100 kr. En elektromekanisk sufflett introduceras till modellerna 318iC - 325iC mot ett pristillägg på DM 1 545,-. Den dåvarande generalagenten, Förenade bil i Sverige, begärde knappt 8 500 kr. Fälgar 365 x 150 TD med punkteringssäkra däck 200/60 R365 H TDX försvinner som tillval. Delphin metallic försvinner och ersätts med Granitsilber metallic som möjlig lackering på Shadowline bilar.

03/1991

M-technic aerodynamikpaket som infördes 10/90 på ECE marknaden införs på USA marknaden

06/1991

Produktionen av M3 Cabrio upphör efter att 786 bilar har producerats. I Sverige får man ge 219 000 kr för en 320 iC och 275 000 kr för en 325iC i grundutförande under detta år.

09/1991

Suffletten får bakruta med blixtlås.

1992

Försäljningen av 320iC och 325iC upphör i Sverige.

01/1993

Produktionen av 320iC och 325iC upphör. Totalt har 32 686 exemplar av 320iC och 85 246 examplar av 325iC byggts.

1993

Försäljningen av 318iC upphör i Sverige

03/1993

Produktionen av 318iC upphör efter att 24 706 examplar lämnat fabriken.

 

Källor: Typenkompass BMW Personenwagen seit 1952, Motorbuchverlag, ETK samt div. tyska BMW broschyrer.

 

Tillbaka








|Start| |Nyheter| |FAQ| |Modeller| |318iC M Design| |325iC M Technic| |M3 Cabrio| |Baur TC| |Original Utrustning| |Suffletten| |Tekniska Data| |Köpguiden| |Historik| |Vagnpark| |GDS| |Delar & Tillbehör| |Underhåll| |Litteratur| |Länkar| |Forum Autopower|