Start
Nyheter
FAQ
Modeller
318iC M Design
325iC M Technic
M3 Cabrio
Baur TC
Original Utrustning
Suffletten
Tekniska Data
Köpguiden
Historik
Vagnpark
GDS
Delar & Tillbehör
Underhåll
Litteratur
Länkar
Forum Autopower

Snabbguide EM Sufflett
 

Varje punkt länkar till relevant avsnitt i manualen där mer finns att läsa. EM suffletten med motorer och växellådor håller generellt hög kvalitet och kan antagligen fungera felfritt under bilens hela livstid. De problem som kan uppstå tycks oftast bero på att en eller flera punkter nedan åsidosatts.  

 

  1. Vid öppning: Se till att lyfta upp framkanten för hand ordentligt innan den elektriska öppningen påbörjas. Annars kommer sufflettmotorn att starta och dra förgäves i sufflettens drivmekanism med risk för skador. Se handhavande.
  2. Övervaka sufflettens och luckans rörelser under öppning och stängning. Om suffletten eller luckan kör fast tex. pga. främmande föremål som kommer ivägen, släpp knappen innan motorerna hinner dra sönder de svagaste länkarna i drivmekanismerna. Se handhavande.
  3. Avbryt aldrig en öppning eller stängning i ett skede då sufflett-luckan håller på att öppna eller stänga bakom den helt uppfällda bakre bågen, annat än att du måste i punkt 2! Avbryts en öppning eller stängning i detta läge så aktiveras buggen i styrboxen som kan skada axeltappen. Se havererad axeltapp.
  4. Vid stängning: Se till att suffletten är helt uppfälld och den bakre bågen fällts ner så långt att sufflettmotorn har stoppat av sig själv innan framkanten dras ner för hand. Se handhavande.
  5. Tryck inte på öppna-knappen då suffletten är nerdragen och stängd med handtagen i framkant. Om mikrobrytaren ovanför höger solskydd fallerar (vanligt fel som inte märks) så kommer sufflettmotorn att starta och dra förgäves i sufflettens drivmekanism med risk för skador. Se mikrobytare och brytlägen.
  6. Underhåll sufflettställningen löpande på sina smörjpunkter. Det viktiga är att den bakre bågen (ovanför hatthyllan) går lätt. En trögt gående bakre båge orsakar via hävstångseffekten en mångfaldig större belastning på sufflettmotorns stag och vred där axeltappen är en svag länk. Vägsalt från vinterkörning letar sig lätt till den bakre bågens glidskenor (aluminium) som börjar kärva. Se underhåll.
  7. Fäll inte ned suffletten när det är kallare än ca 10 grader. Sufflettklädseln innehåller ett gummiskikt som blir hårdare i kyla och gör klädseln svårare att vika vilket särskilt belastar drivmekanismen till bakre bågen. Även en blöt sufflettklädsel med dålig impregnering blir svårare att vika. Se underhåll.
  8. Se till att ha fräscha spännband eller support av bakre bågen med stroppar. Med tiden blir resårbanden i spännbanden på varje sida om bakrutan slappa vilket tack vare hävstångseffekten ökar belastningen mångfalt på sufflettens drivmekanism just då bågen ska börja lyftas upp i början av en öppning. Se underhåll.
  9. Bilens motor bör vara igång när suffletten manövreras eftersom den högre spänninen i elsystemet gör att den bakre bågen lyfts något längre upp vilket minskar risken att sufflettluckan stöter mot den uppfällda bakre bågen vid öppning/stängning. Se handhavande .
  10. Kontrollera att sufflettens och sufflettluckans drivmekanismer är korrekt justerade vid tex. varje inspektion. För att undvika skador är det viktigt att mikrobrytare och mekaniska komponenter är rätt inställda så motorerna stoppar vid eller strax före suffletten respektive sufflettluckans mekaniska ändlägen. Se kontroll/justering.

 

 

Tillbaka






|Start| |Nyheter| |FAQ| |Modeller| |318iC M Design| |325iC M Technic| |M3 Cabrio| |Baur TC| |Original Utrustning| |Suffletten| |Tekniska Data| |Köpguiden| |Historik| |Vagnpark| |GDS| |Delar & Tillbehör| |Underhåll| |Litteratur| |Länkar| |Forum Autopower|